
L’allégorèse philosophique interprète leurs expressions et y trouve des principes philosophiques. Ils exprimaient sous une forme allégorique des vérités philosophiques. Les Anciens n’étaient rien moins que des philosophes, puisqu’ils étaient pourvus d’une compréhension du cosmos et de ce qui existe.
PERFINO SIGNIFICATO PLUS
On accordera une attention particulière à l’affirmation programmatique de Cornutus (analysée plus bas) selon laquelle « les Anciens étaient des hommes quelconques mais qui étaient aussi capables de comprendre la nature du cosmos et pouvaient philosopher à son sujet par le biais de symboles et d’énigmes » (35).

L’allégorie physique (Zeus représente l’éther, Héra l’air, etc.) est prédominante, quoiqu’il y ait également des exemples d’exégèses éthiques et historiques. Pour chaque divinité, d’Ouranos à Hadès, Il fournit une interprétation allégorico-étymologique de ses noms, épithètes et attributs, des aspects de ses mythes et de ses rituels, etc. Elle était surtout pratiquée par des philosophes « païens » tels que les stoïciens, les médio‑ et les néo-platoniciens ainsi que les exégètes hellénistiques juifs et chrétiens formés à la philosophie, qui livraient une lecture allégorique de l’Écriture.Ĭornutus offre un excellent exemple d’allégorèse mythologique dans son manuel de théologie grecque. L’allégorèse (l’exégèse allégorique) était appliquée dans l’Antiquité à des textes dotés d’une autorité culturelle et religieuse. Le stoïcien romain Cornutus, qui vivait à l’époque de Néron, est l’héritier d’une tradition allégorique stoïcienne riche et ancienne appliquée à tous les aspects de la religion traditionnelle : mythes littéraires, épithètes et attributs cultuels, et même représentations iconographiques des divinités. The goal was to find in ancient poets and other expressions of traditional religion, as well as in Scripture, meanings “worthy of the divine.” Remarkable structural similarities between the Stoic allegorical tradition inherited by Cornutus and Origen’s allegoresis will be pointed out. All these allegorisers aimed at finding deeper meanings and philosophical truths in traditional accounts, thereby rescuing them from accusations of superficiality or impiety. Origen seems to have applied allegoresis not only to the Bible, like Philo and Clement before him, but also to Plato’s dialogues and myths. Stoic allegoresis, as practiced by the Stoics Cornutus and Chaeremon roughly at the same time, later influenced not only the so-called Middle Platonists, but also the Christian Platonist Origen. Cornutus was strongly influenced by Chrysippus, Apollodorus of Athens, and Crates of Mallus, while Seneca, who was a Stoic but no allegorist, probably polemicised with Cornutus. Philosophical allegoresis interprets their expressions and finds philosophical tenets therein.

What they expressed allegorically are philosophical truths.

The ancient were nothing less than philosophers, since they were endowed with the understanding of the cosmos, of what exists. Special attention is demanded by Cornutus’ programmatic assertion-analysed below-that “The ancients were not people of no account, but they were also able to understand the nature of the cosmos and had the ability to philosophise on it by means of symbols and enigmata” (35). Physical allegory (Zeus represents the ether, Hera the air, etc.) is prevalent, although there are also examples of ethical and historical exegeses. For each divinity, from Ouranos to Hades, Cornutus provides an allegorico-etymological interpretation of its names and epithets, its attributes, aspects of its myths and rituals, etc. It was mainly practiced by “pagan” philosophers like Stoics and Middle and Neoplatonists and by philosophically minded Hellenistic Jewish and Christian exegetes, who read Scripture allegorically.Ĭornutus offers an excellent example of mythological allegoresis in his handbook of Greek theology. Allegoresis (allegorical exegesis) was applied in antiquity to culturally and religiously authoritative texts. The Roman Stoic Cornutus, who lived in the age of Nero, is the heir of an ancient and rich Stoic allegorical tradition applied to all aspects of traditional religion: literary myths, cultic epithets and attributes, and even iconographical representations of deities.
